Curiosament, l'aprenentatge de certes tècniques i habilitats sol anar també associat a plantejaments utilitaristes on és més important reduir al subjecte al patró que dicta el manual d'instruccions que la possibilitat de que aquest comprengui el que té entre les mans i sigui capaç d'utilitzar-ho d'una manera creativa i responsable en funció a les seves pròpies necessitats.
Aproximar-se a determinades tècniques amb la intenció de cercar un mitjà que ens permeti expressar aquesta subjectivitat que s'escapa a l'evidència dels manuals i a la normativa, pot ser una manera d'estimular l'interès per l'aprenentatge, contribuint al mateix temps al procés de maduració emocional del subjecte.
L'art, la literatura, el cinema han estat sempre excel·lents vehicles per gestionar les nostres emocions jugant amb els límits del llenguatge i al mateix temps comporten una tècnica. Una tècnica oberta al joc on el més important és transmetre, arribar a l'altre. Relacions afectives i tècniques artístiques: Històries d'amor per exemple.
Històries d'amor és un projecte multimèdia especialment concebut per realitzar-se en col·laboració entre un grup d'alumnes de tercer curs d'ESO del curs 2009-20019 de l’IES Eduard Fontseré de l’Hospitalet de Llobregat i l'autor de la idea original, Manuel Barrios, llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i realitzador de televisió. Projecte que a la vegada s'emmarca dins del Pla Educatiu d’Entorn del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i l’ajuntament de l’Hospitalet.
El tema principal d'Històries d'amor són les relacions afectives dins de l'àmbit familiar: nuviatges, casaments, episodis i aventures amoroses entre pares, avis, germans o qualsevol altre membre de la família. Partint de material biogràfic dels mateixos alumnes: testimonis orals, documents escrits, gràfics, referències sonores, musicals, objectes de record, escenaris o localitzacions… es tractarà de cercar, ordenar i interpretar aquest material per tal d'articular una història, una narració o un episodi directe o indirectament relacionats amb l'entorn afectiu dels alumnes.
En col·laboració amb les diferents àrees que poguessin estar implicades dins del propi IES i amb les entitats vinculades a aquest projecte des del Pla Educatiu d’Entorn, l'objectiu últim seria el de donar suport i estimular els processos de maduració personal de l'alumnat, vinculant l'ús i aprenentatge de determinades tècniques amb la necessitat d'organitzar les seves pròpies experiències emotives.
El resultat del treball realitzat podrà materialitzar-se en diferents suports i en funció de la natura dels processos i materials: llibre, revista, bloc, exposició, audiovisual… narracions literàries susceptibles de ser presentades en edició escrita o digital; objectes i documents component escenografies per a la seva exposició al públic o una producció audiovisual que reculli els testimonis orals dels protagonistes de cada història.
METODOLOGIA DE TREBALL
Prenent com a referència els processos de producció d'aquests mateixos suports i mitjans –escrit, digital, escenogràfic o audiovisual - el treball quedaria organitzat en tres blocs principals. 1 Preproducció: localització, ordenació i classificació dels personatges, històries i materials a través de narracions, observacions i descripcions escrites principalment i acompanyat en el que és possible, per referències gràfiques i sonores; tot això degudament contextualitzat des del punt de vista històric; selecció de les històries i materials més interessants per a la seva posterior interpretació des dels diferents suports i mitjans i planificació de la producció. 2 Producció: redacció, registre i maquetació de projecte en cas d'edició, propostes digitals o expositives. 3 Postproducció: formatat de les propostes i materials per a la seva exhibició; maqueta de llibre o publicació, edició audiovisual, localització de possibles espais expositius…; cerca de canals de publicació i exhibició: editorials, sales d'exposició o projecció, cadenes de televisió, etc…
En línies generals els alumnes s'organitzaran en grups relacionats amb cadascun d'aquests blocs i apartats. Tenint en compte que el model de treball ha d'estar el més proper possible a una producció professional i que el rellevant és obtenir una producció que pugui suscitar interès d'un públic no vinculat directament amb l'entorn docent, és important trobar cert grau d'operativitat, organitzant grups reduïts on el treball sigui vinculant i interdependent pel que fa al total de grups i alumnes participants.
CALENDARI DE TREBALL
Primera fase: 1 presa de contacte amb els responsables del IES Eduard Fontseré; 2 amb les possibles àrees implicades: plàstica, literatura, socials… ; 3 presentació del projecte a l'alumnat i primera proposta de treball: cercar històries i localitzar material; 4 recollida de materials i valoració de l'experiència; 5 presentació del pla de treball a partir del material seleccionat.
Segona fase: es correspon amb l'apartat 2 Producció sobre metodologia de treball. Les històries, personatges i documentació seleccionada s'elaboraran en funció dels suports i formats: 1 redacció literària. 2 dissenys digitals. 3 localitzacions i maquetació escenogràfica. 4 Registre i enregistrament en vídeo dels testimonis, documents i localitzacions.
Tercera fase: es correspon amb la 3 Postproducció i ha de veure especialment amb la gestió de les possibles vies d'exhibició del treball realitzat.
1a fase-preproducció
2a fase-producció
3a fase-postproducció
Quatre sessions: coordinació amb professorat, presentació, recollida de material i planificació.
Sessió setmanal ajustada a tercers: entrevistes protagonistes, enregistraments, etc…
Informe i posada al dia del procés de treball fins a la seva presentació pública
No hay comentarios:
Publicar un comentario